SIO         

Loading

Radionecrosis of the larynx: Case report and review of the literature

Radionecrosi della laringe: Case report e revisione della letteratura

I. Cukurova, E.A. Cetinkaya 1

Department of ENT, Tepecik Medical Training Hospital, Izmir; 1 Department of ENT, Ataturk Government Hospital, Antalya, Turkey

FULL TEXT - PDF DOCUMENT

Summary

Aim of the present report is to describe a case of radionecrosis related to radiotherapy of the larynx and to review the literature. A review was made of the hospital chart, surgery report, imaging studies and pathological findings of a 51-year-old male patient came to our attention. Results indicated that radionecrosis often requires total laryngectomy. It is very rare, but morbidity and mortality rates are high. The interval between conclusion of radiation therapy and development of radionecrosis ranges from 3 to 12 months. In this report, a case of radionecrosis is presented which has been managed using the organ sparing strategy. In conclusion, the larynx may be spared when radionecrosis occurs but more investigations are required in order to define the most appropriate treatment.

Riassunto

Scopo di questo studio è la descrizione di un caso di radionecrosi della laringe conseguente a radioterapia ed una revisione della letteratura sull’argomento. A questo scopo è stata effettuata una revisione della cartella clinica, del report chirurgico, delle indagini strumentali e degli esami istologici di un uomo di 51 anni, giunto alla nostra attenzione. I risultati indicano che la radionecrosi della laringe spesso richiede la laringectomia totale, in quanto, pur essendo un evento raro, presenta elevata morbidità e mortalità. Il periodo intercorso tra la fine della radioterapia e lo sviluppo di radionecrosi è in genere variabile tra i 3 e i 12 mesi. In questo articolo viene riportato un caso di radionecrosi della laringe che è stato trattato utilizzando una strategia conservativa. In conclusione, è possibile risparmiare la laringe in caso di radionecrosi ma occorrono maggiori dati per la definizione del trattamento più appropriato.